على قاضى عسكر
49
تخريب و بازسازى بقيع به روايت اسناد (فارسى)
همان حال باقى بماند . . . . » « 1 » سپس اهالى مدينه را در مسجدالنبى صلى الله عليه و آله گردآورد و براى آنان سخنرانى كرد و در بخشى از آن گفت : « . . . ايستادن در پيش روى رسولاللَّه صلى الله عليه و آله و سلام كردن به رسم سابق ، در مذهب ما ممنوع است و اين نوع تعظيم و تجليل در مذهب وهابى ، نامشروع است و چنين اقدامى از ديدگاه وهابى بدعت ، زشت ، ناپسند و ممنوع است . كسانى كه از پيشِ روىِ مبارك عبور مىكنند ، بايد بدون توقف حركت كنند و فقط مىتوانند در حال عبور بگويند : « السلام على محمّد » و همين مقدار بنابر اجتهاد پيشواى ما كافى است . » « 2 » عكس العملها با انتشار خبر تخريب ابنيهء بقيع ، بهخصوص آثار قبور پيشوايان معصومِ مدفون در آن قبرستان ، افكار عمومى در ايران بهشدت تحت تأثير قرار گرفت و شيعيان از خود واكنشهاى شديدى نشان دادند بگونهاى كه رييسالوزراى وقت ، مجبور شد روز شانزدهم صفر را عزاى عمومى اعلام كند . متن بخشنامه به شرح زير است :
--> ( 1 ) . تاريخ وهابيان ، ص 107 ( 2 ) . همان ، ص 108